Fantastisk god pizza

Posted: 27. april 2012 in middag

Det kom et ønske fra min bedre halvdel om pizza til middag. Vanligvis bruker vi Nå!-pizzabunn, men i dag lagde jeg heller pizzabunn selv. Skikkelig god ble den (se oppskrift lengre ned).
Jeg smurte pesto utover bunnen og toppet med sjampinjong, tomat, kylling og mozzarella. Før servering hadde jeg på nykvernet pepper, grovt havsalt og olivenolje. Skikkelig fredagsmat.

Oppskrift på tykk pizzabunn.

  • 3 dl lunket vann
  • 1 pose tørrgjær
  • 7 dl hvetemel
  • litt salt
  • liten klunk olje

Bland alt og elt deigen godt med fingerene. Jeg bruker ikke å forheve denne deigen, istedenfor legger jeg alt på en stekeplate med bakepapir. Hvorpå jeg former deigen til en flat rund form (slik at det dekker hele plata). Så kommer hele trikset: Jeg forvarmer ovnen til en 30-40 grader og lar deigen heve inni der en times tid. Deigen eser opp til enorm størrelse. Ha på tomatsaus, ost og valgfritt fyll. Stekes midt i ovnen på 225 grader 15-20 minutter. OBS! Dette er særs individuelt etter hvilken ovn du har. Her er det viktig å prøve seg frem!!
Kilde: Mattips.org

20120427-210755.jpg

20120427-210802.jpg

Legg igjen en kommentar

