Matlei

Posted: 30. juni 2012 in Uncategorized

Jeg er ikke lei av å lage mat, tvert imot. Men jeg har så lite lyst på mat. Det eneste jeg har lyst på er smoothie, tørkede aprikoser og havregrynsgrøt. Men ta det med ro, jeg er såpass fornuftig at jeg spiser uansett. Det blir bare ikke så veldig mye spennende til middag om dagen.

Spagetti med karbonadedeig, tomatsaus og cherrytomater
Biff med soppstuing, stekt tomat og potetterninger (den var kanskje ikke så kjedelig, men glemte å ta bilde)
Maiskolber (Ja, jeg spiste faktisk bare to maiskolber til middag en dag)

Jeg tror kanskje det faktum at jeg har jobbet nattevakt og vært skikkelig forkjølt den siste uka kan ta mye av skylden for dette.

Men, siden jeg ikke har noe mat å blogge, tenkte jeg å tipse om noen andre matblogger jeg har oppdaget den siste tiden.

Uten gluten blogger logisk nok om mat uten gluten. Man trenger ikke ha glutenallergi for å lage glutenfri mat. Jeg har ikke selv noen allergi mot gluten, men har redusert inntaket av glutenholdig mat betraktelig de siste årene, og det gjør utrolig mye for fordøyelsen og formen. Kanskje finner du noen spennende oppskrifter?

Matbloggsentralen er en samling av matblogger. Man kan som matblogger søke om å bli medlem der, og med det nå ut til flere lesere. Fordelen med dette er jo at vi også kan oppdage så utrolig mange nye matblogger. Jeg har foreløpig kun lest deres egne innlegg, men de har jo et hav av lenker til andre matblogger. Det er nok noe for alle og enhver der. De blogger om ukesmenyer, månedsutfordringer, artikler om mat og kosthold og mye annet spennende. Hvis du bare skal sjekke en av linkene mine, er dette den rette.

Littlest sweetest thing blogger også om glutenfri mat (fordi hun har cøliaki). Likevel er ikke det fokuset i denne bloggen. Hun blogger om maten hun selv lager, skriver en del om kostholdets betydning for helsen. Og ikke minst deler hun masse herlige søtsaker og kaker som ofte er både laktosefrie og sukkerfrie. Hva med å lage en sunn versjon av frozen yoghurt eller hjemmelaget snickers?

Frie Kaker blogger, som tittelen sier, om frie kaker. Det er kaker og annen bakst fri for mel, gluten, melk, sukker eller egg. Hun har gitt ut en bok, og bloggen tar utgangspunkt i denne boken. Hvis du skal ha selskap, og det kommer noen allergikere, kan dette være bloggen å sjekke ut.

Lev til 100! Rawfood, supermat, lavkarbo, glutenfritt, melkefritt. Er dette tema som du synes er spennende, eller har lyst å finne ut mer om? Dama bak denne bloggen lever etter en kombinasjon av alle disse diettypene. Hun har plukket ut det essensielle og mest fornuftige hva hver av visjonene, og tilpasset det sin egen livsstil. I tillegg til å blogge om mat, skriver hun om kostholdets betydning for helsen, og sammenhengen mellom mental og fysisk helse. Og om yoga.

Da burde du ha noe å lese på en stund. Jeg kan sitte i mange timer og bare suge til meg inspirasjon og ny kunnskap fra mat- og kostholdsblogger.

Jeg venter på tre nye pakker fra iHerb, og når de kommer skal jeg bake noe. Jeg har blant annet bestilt mandelmel, stevia-smaker, vaniljepulver og soyaprotein. I tillegg har jeg kokosmel, kokosflak og sukrinmelis stående i skapet. Det skal nok blogges når dette prøves ut. Jeg har blant annet lyst å se om det går an å lage franske makroner på sunt vis. Tiden vil vise.

Inntil da; Spis sunt, spis godt, lev lykkelig.

Legg igjen en kommentar

