Klippfiskkaker

Posted: 28. juli 2012 in fisk, middag

Jeg har godt over tjue kokebøker stående i bokhylla. En av dem er «Norsk Husmannkost». Og ja, den inneholder virkelig husmannskost. Det er så mye rart i den boka. Men den må få bli brukt av og til, og i dag prøvde jeg meg på klippfiskkaker.

20120728-174044.jpg

– 400 (500) gr klippfisk ferdig utvannet skjært i biter
– 4-5 poteter skjært i biter
– 1 dl fløte
– 3 dl melk
– 1 fedd hvitløk

– Kok alt unntatt fisken i et kvarters tid. Ha i fisken og la alt koke mørt. Mos og bland sammen (jeg brukte stavmikser). Smak til med pepper (og evt salt). La det avkjøles.
– Bruk en skje og lag kaker. Dypp dem i egg (og evt mel og strøkavring) og stek på passe masse varme.

20120728-174515.jpg
Jeg var nær ved å gi opp flere ganger underveis, men det ble veldig bra til slutt heldigvis. Jeg serverte klippfiskkakene med raspet gulrot og spinat stekt raskt i litt olje.

20120728-174508.jpg
Jeg har også laget eplekake til mine flotte kollegaer. Den opprinnelige oppskriften finner du her. Jeg gjorde noen endringer i dag. Jeg byttet ut hvetemel med glutenfri grov melblanding. I tillegg hadde jeg i et raspet eple og litt havregryn. Røra ble veldig god, så jeg håper kaka smaker like bra.

20120728-174529.jpg

Legg igjen en kommentar

