Hjemmelaget tomatsuppe

Posted: 30. juli 2012 in Uncategorized

20120730-192621.jpg

Dagens middag er hjemmelaget tomatsuppe. Dette er første gang jeg har fått til å lage en skikkelig god suppe. Tidligere har suppene blitt for tykke og ikke gode på smak. Denne derimot ble helt perfekt. Derfor må jeg bare dele oppskriften her på bloggen. Oppskriften er forøvrig hentet i Rema 1000 sitt oppskriftshefte fra mars; kjøttdeigfavoritter. Den er kjempeenkel og det tar en halvtimes tid.

Suppen ble servert med bacon, egg og ovnsbakt tomat. Det ble nok middag til oss to, og fremdeles er det lunsj til en av oss i morgen. Altså 3-4 porsjoner suppe.

Du trenger:
2 tomater
8 fedd hvitløk
Nøytral olje
Salt og pepper

1 løk
1 fedd hvitløk
2 ss tomatpuré
2 bokser hakkede tomater
1/2 l grønnsaksbuljong
Salt og sukker

Kokte egg
Bacon

Ovnsbakt tomat:
Del tomatene i to, og legg de i ei ildfast form. Topp med masse hele hvitløksfedd, nøytral olje, salt og pepper. Stekes i ovnen på 170 grader i ca 30 min.

Tomatsuppe
Fres finhakket løk og hvitløk til det er blankt. Ha i tomatpuré og fres det litt sammen med løken. Tilsett hakkede tomater og buljong. La det koke i 15-20 min. Jo lengre det koker, jo mer smak. Smak til med salt og sukker (sukkeret gir en rund og god smak på suppa, jeg brukte ca 1 ts). Om du som meg ønsker ei jevnere suppe kan du kjøre den med stavmikser. Jeg hadde også i litt fløte for å få en fyldigere smak.

Øs opp suppe i skåler og topp med ovnsbakt tomat, bacon og egg.

20120730-192628.jpg

Ekte tomatsuppe laget med masse tomat, og tar bare litt lengre tid enn en Toro-pose laget av 20-25 % tomat. Jeg elsker Toro tomatsuppe, men må ærlig innrømme at denne var mye bedre.

Bare for å sammenlikne, her er innholdslista på Toro tomatsuppe. Ikke mye som minner om tomatsuppe her:
Tomat 25 %, maisstivelse, hvetemel, sukker,
salt, melk, aroma, rapsolje, løk, gjærekstrakt, fargestoff (paprikaekstrakt,
beta-apokarotenal).

Legg igjen en kommentar

