Sjokoladekuler

Posted: 3. august 2012 in godteri, kosemat, sjokolade, snacks

20120803-121817.jpg

Jeg var på raw food kurs i går. Der lærte vi blant annet å lage rå sjokoladekake. Den kan trykkes ut og serveres som vanlig sjokoladekake, eller trilles til kuler og rulles i kokos eller havregryn. Godt er det uansett. Og enkelt. Og sunt. Jeg anbefaler deg å prøve å lage rå sjokoladekuler.

20120803-121930.jpg

Oppskriften er ikke nøyaktig. Du må smake deg frem etter dine egne preferanser. Deigen skal være passe klissete. Ikke for bløt og ikke for tørr.

Til supergode sjokoladekuler trenger du:
Nøtter av fritt valg (cashew, valnøtt, peanøtt)
Kakaopulver
Søtningsmiddel etter eget ønske (dadler, fiken, agavesirup)

Hvis blenderen tillater det kjører du alle ingrediensene til en jevn masse. Jeg måtte dele det opp, og kjøre cashewnøttene til mel først, før jeg kjørte dadlene jevnt. Til slutt blandet jeg både dadler og cashewnøttmel med kakaopulver.

Dette falt i smak hos besøket, både 3-åringen, 10-åringen og de voksne likte det.

Hvis det blir igjen noen rester (tror ikke det blir igjen noe som helst av dette snadderet jeg assa), kan du pakke de godt inn i plastfolie. Det holder seg ei ukes tid i kjøleskapet, og ca tre måneder i fryseren.

Legg igjen en kommentar

