Ribollita på min måte

Posted: 16. august 2012 in grønnsaker, kjøtt, middag

Jeg har lånt ei bok på biblioteket med masse herlige retter i; Grytemat. Enkel og næringsrik hverdagsmat med minst mulig oppvask. Det er aldri feil.

20120816-221124.jpg

Jeg tok utgangspunkt i ei oppskrift jeg fant i boka, men justerte den etter hva vi hadde i skapene. Jeg tilsatte også kjøtt, det stod ikke i oppskriften.

20120816-222223.jpg

Til 3-4 porsjoner trenger du:
3 ss olje
2 rødløk, finhakket
3 gulrøtter, finhakket
3 stilker selleri, finhakket
2-3 fedd hvitløk, finhakket
1 boks chilibønner
1 boks hakkede tomater
5-6 dl grønnsaksbuljong
60 gr grønnkål (det stod 500 gr i oppskriften, jeg brukte det jeg hadde), skjær i strimler
500 gr grytekjøtt
Salt og pepper

På middels varme steker du rødløk, gulrot og selleri i olje til det er mørt. Ca 10 minutt. Tilsett hvitløk, bønner og tomater. Rør sammen og tilsett buljong så det dekker.
Nå må du steke kjøtt. Brun kjøttet lett og ha det i gryta. Jo lenger gryta får stå, jo mørere blir kjøttet. Skru ned til lav varme, rør litt og sett på lokk. La gryta stå så lenge du holder ut, men minst 20 min. Hvis det er mye overflødig væske bare løfter du av lokket på slutten. Rør inn grønnkål og smak til med salt og pepper.

Vi spiste ristet brød med smør til.

20120816-222254.jpg

Kommentarer
  1. frøken ij sier:

    Grytemat er fine greier. Skal prøve meg på et par av oppskriftene her nå når hverdag, og dermed rutinene, begynner på igjen.

    Det er viktig å kose seg her og nå, nyte øyeblikkene. I dag har vi hatt en skikkelig koselørdag, busset til plasser vi aldri har vært, spist Graffiburger og spasert rundt omkring i byen (med Pstereo i bakgrunnen). Når man bare suller og koser seg går man 8 km uten en gang å tenke på det (Mannen har fått seg fancy pulsklokke, morsomt;))

Legg igjen en kommentar

