Fløtegratinerte poteter

Posted: 22. august 2012 in grønnsaker, middag

I går hadde vi biff med mye godt tilbehør til middag. Blant annet lagde jeg for første gang fløtegratinerte poteter. Jeg tenkte jeg kunne dele oppskrift på denne.

Du trenger;
– Poteter, vasket, evt skrelt og skåret i skiver
– Fløte (jeg brukte havrefløte og soyamelk)
– Løk
– Krydder; salt, pepper, hvitløkspulver
– Ost

Sånn gjør du det;

Kok potetene passe møre i vann. Slå av vannet og ha i fløte. Beregn 1 del fløte til 2 deler potet ca. Potetene skal ikke svømme i fløte. Ha i løk. La dette trekke ei stund, mens du rører av og til. Smak så til med det krydderet du ønsker.

Ha fløtepotetene over i ildfaste former, enten du har ei stor eller flere små. Topp med ost av fritt valg. Kjæresten fikk Norvegia Fyldig, og jeg brukte Tofutti Cheddarstyle. Stek potetene i ovnen på 200 grader til osten er slik du ønsker den. Jeg foretrekker litt sprø ost, og lot den stå i et kvarters tid.

20120822-212106.jpg

Legg igjen en kommentar

