Kyllingwok og saustips

Posted: 28. august 2012 in grønnsaker, kylling, saus, tips, wok

Wok er utrolig enkelt og kjapt å lage. Det er lettvint å skjære opp grønnsaker og kjøtt på forhånd. Da tar det bare et lite kvarter når du kommer hjem.

20120828-173113.jpg

Varm wokpannen, eller ei vanlig stekepanne. Ha i olje som tåler høy varme; raps, solsikke eller kokos er fine.

I dag hadde jeg hvitløkspasta og chilipasta i oljen før jeg hadde i kyllingen. Dette gjorde at kyllingen ble skikkelig saftig og full av masse god smak.

20120828-173058.jpg Jeg brukte disse to pastaene. Sambal Oelek er billig på innvandrerbutikker, ca 20 kr. Hvitløkspastaen kjøpte jeg på Rema 1000 for 25 kr.

En god wok må ha en god saus. Det er her smakpreferansene til meg og kjæresten er noe forskjellig. Jeg liker litt runde og milde smaker, mens han liker mer skarpe smaker.

Til kjærestens saus blandet jeg soyasaus, fiskesaus, limesaft, chilipasta og ingefær. Til min saus hadde jeg soyasaus, fiskesaus og sitronsaft.

20120828-174121.jpg Soyasausen er glutenfri og kjøpt på Meny. Jeg synes den var litt dyr, 75 kr. Det finnes billigere glutenfrie soyasauser på andre butikker. Fiskesausen fant jeg på en innvandrerbutikk.

Jeg kan absolutt anbefale å ta turen på en innvandrerbutikk om du er på jakt etter billige sauser, pastaer og andre smakstilsetninger. Der er det langt billigere enn i kjedebutikkene.

Kommentarer
  1. fan nr 1 sier:

    Noen grunn til at du velger så mange glutenfrie varer?

    • ingrid3g sier:

      Jeg reagerer på mye forskjellig mat. Det å eliminere gluten og melk fra kosten ser ut til å fungere for meg. Jeg skal etter hvert teste for glutenintoleranse, men alt til sin tid 🙂

Legg igjen en kommentar

