Biff og bernaisesaus

Posted: 11. november 2012 in grønnsaker, kjøtt, middag, saus

Før jeg begynte på middagen i går sa jeg til kjæresten min; «Jeg tipper denne middagen tar en halvtime å lage». Det var ikke så veldig feil, 40 minutt senere hadde vi satt oss til bords.

20121111-104002.jpg
Storfekjøtt, svinekjøtt, paprika, squash, ris og bernaisesaus. Det burde bli en god lørdagsmiddag.

20121111-104253.jpg

Jeg hadde på «Magic salmon» på grønnsakene. Det var midt i blinken.

Men så til smaksheveren: bernaisesausen.
– 150 gram smør
– 3 eggeplommer
– 2 ss (charlott)løk
– 2 ss eddik
– 1-2 ss estragon
– salt og pepper

Ha eddik, løk og estragon i en kjele, og kok til væsken fordamper. Kjør så dette i en blender med eggeplommene. Ha til slutt i smør, salt og pepper og bland til en jevn saus.
Sausen ble lysegul og litt kremete, men smaken var helt riktig. Så får jeg øve meg på å få den perfekt senere.

20121111-104654.jpg
Jeg rakk bare så vidt å ta bilde av maten før den ble fortært. For dette var god middag.

Har du prøvd å lage bernaisesaus før?

Legg igjen en kommentar

